Maandag Gesloten
Dinsdag 09:00-12:00 14:00-18:00
Woensdag 09:00-12:00 14:00-18:00
Donderdag 09:00-12:00
Vr. 17-09-2021 09:00-12:00 14:00-18:00
Zaterdag 09:00-12:00 14:00-18:00
Zondag Gesloten
Uw winkelwagentje
Passie voor horloges Eigen atelier & hersteldienst
Gratis verzending + gratis cadeauverpakking
Eerlijke prijzen Extra service inbegrepen
1 echte winkel Openingsuren

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een kunststofglas, mineraalglas en een saffierglas?

Horlogeglazen zijn over het algemeen gemaakt uit 1 van deze 3 soorten: kunststofglas, mineraalglas of saffierglas. Kunststofglas wordt vaak gebruikt in vintage uurwerken en sporthorloges. De meeste horloges hebben echter een mineraalglas, dat minder krasgevoelig is.

Het duurdere en sterkere saffierglas is door zijn hardheid zeer goed bestand tegen krassen en vrijwel onkrasbaar. Goed om weten is dat alle horlogeglazen uit de Pontiac-collectie uit saffierglas bestaan!

Wat is Swiss Made?

Het Swiss Made label is gecreëerd door de Zwitserse overheid om de kwaliteit van een horloge aan te tonen. Swiss Made geeft echter nooit de garantie dat het horloge 100% in Zwitserland werd gemaakt. In tegenstelling tot Swiss Movement slaat Swiss Made niet enkel op het binnenwerk, maar op het volledige horloge.

Een Swiss Made horloge voldoet aan volgende voorwaarden:

Het binnenwerk is Zwitsers. Zie ‘Wat is Swiss Movement?’.
Het binnenwerk werd in Zwitserland in de horlogekast geplaatst.
De finale controle van het horloge gebeurt door de fabrikant in Zwitserland.
De productiekosten van Zwitserse oorsprong vertegenwoordigen minstens 60% van de totale productiekost van het volledige horloge.

Wat is Swiss Movement?

Het Swiss Movement label is gecreëerd voor horloges die niet volledig voldoen aan de strenge Swiss Made voorwaarden, maar wel een Zwitsers binnenwerk hebben.

Een Swiss Movement horloge voldoet aan volgende voorwaarden:

Het binnenwerk werd gemonteerd in Zwitserland.
Het binnenwerk werd gecontroleerd door de fabrikant in Zwitserland.
De productiekosten van Zwitserse oorsprong vertegenwoordigen minstens 60% totale productiekost van het binnenwerk.
De onderdelen van Zwitserse oorsprong vertegenwoordigen ten minste 50% van de totale waarde van het binnenwerk, zonder rekening te houden met de montagekosten.
Een Swiss Movement horloge heeft dus een Zwitsers binnenwerk, maar het volledige horloge kan ergens anders gemonteerd zijn.

Ik heb een metalen horlogeband met schakels, hoe zorg ik ervoor dat het rond mijn pols past?

Als je band niet perfect past, kom je best langs in de winkel. Dimitri zet de horlogeband met veel plezier voor jou op maat, deze dienst is altijd gratis. Klaar terwijl je wacht.

Wat betekent ATM?

De waterdichtheid van je horloge wordt weergegeven in ATM of meter diepte. Let op: de aangegeven waarden zijn testwaarden zoals die in de fabriek zijn vastgesteld. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met temperatuurverschillen, die de waterdichtheid kunnen beïnvloeden.

Wat betekent de ATM-waarde concreet?

Standaard gelden de volgende maatstaven (hou er rekening mee dat die verschillen naargelang de temperatuur):

3 ATM: Bestand tegen regen en spatwater.
5 ATM: Ook geschikt om je handen te wassen.
10 ATM: Geschikt voor zwemmen en watersport in ondiep water, maar niet voor duiken met perslucht.
20 ATM: Geschikt voor alle watersporten.

Hoe houd ik mijn horloge waterdicht?

Bij horlogedokter.be geven we je graag enkele algemene regels mee:

Laat de waterdichtheid van je horloge elk jaar testen. De kroon en de joints laat je best elke 2 jaar vervangen. Ook na elke batterijvervanging moet de waterdichtheid gecontroleerd worden. Dat kan in de winkel van horlogedokter.be.
Gebruik de drukknoppen nooit onder water. Dat mag slechts bij enkele modellen.
Heeft je uurwerk een schroefkroon? Schroef de kroon dan extra aan voordat je horloge in contact komt met water. Spoel je horloge goed af na een duik in zeewater. Resten van zoutwater beschadigen de dichtingen en tasten de waterdichtheid op termijn aan. Open nooit zelf je horloge.

Opgelet: de meeste waterdichte horloges zijn niet bestand tegen grote temperatuurverschillen. Als je in de zon ligt en daarna een frisse duik neemt, kan dit bruuske verschil indirect lekkages veroorzaken. Je horloge zal namelijk krimpen en kan daarna, als het terug uitzet, water of vochtige lucht binnenzuigen. Let ook op bij waterdamp, vochtige lucht of condens.

Wat is een analoog horloge?

De term analoog slaat op de manier waarop een horloge de tijd aangeeft. Een horloge met wijzers wordt een ‘analoog’ horloge genoemd.

Wat is een digitaal horloge?

De term digitaal slaat op de manier waarop een horloge de tijd aangeeft. Een digitaal horloge vertaalt de tijd in vier cijfers.

Wat is een automatisch horloge?

Een automatisch horloge is een horloge dat zichzelf opwindt door de beweging van de pols. De armbewegingen laten een gewichtje (massa) roteren waardoor een veer wordt opgewonden en die veer drijft op zijn beurt de wijzers aan.

Wat is een chronograaf?

Een chronograaf meet de tijd in tienden of soms honderdsten (en zelfs duizendsten) van een seconde.

Wat is een Kinetic horloge?

Een Kinetic® uurwerk werkt op elektriciteit die opgewekt wordt door de bewegingen van arm en pols. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in een accu (niet in een batterij). Zodra het horloge volledig opgeladen is, heb je naargelang het model 1 maand tot 4 jaar energiereserve of gangreserve.

Wat is een mechanisch horloge?

Een mechanisch horloge functioneert door het klassieke opwindmechanisme. I.p.v een batterij als energiebron zorgt bij een mechanisch horloge de opwindveer voor de nodige energie. Deze veer dient via de opwindkroon opgewonden te worden, en dit bij voorkeur iedere dag rond hetzelfde uur.

Er bestaan ook mechanische horloges waarvan de gangreserve zichtbaar is op de wijzerplaat. Zeppelin horloges hebben hiervan enkele prachtige modellen.

Wat is een quartz horloge?

Quartz horloges worden gevoed door een batterij. Die stuurt elektronische impulsen door een synthetische 'quartz' kristal en zorgt ervoor dat er één beweging per seconde wordt doorgegeven aan het uurwerk. Quartz horloges geven de tijd met sublieme precisie weer. Een batterij gaat, afhankelijk van het soort horloge, 1 tot 5 jaar mee.

Wat zijn de verzendingskosten binnen België en Nederland?

Is de totale aankoopsom gelijk aan of hoger dan € 75, dan is de verzending altijd gratis, ook naar Nederland.
Als je een bestelling onder de € 75 plaatst, bedraagt de verzendingskost in België € 4,95 en in Nederland ook € 4,95.

Ik krijg bericht dat het model niet verkrijgbaar is, terwijl het op de webshop in voorraad stond. Wat nu?

Soms gebeurt het dat een artikel verkeerd in voorraad staat. Dat proberen we uiteraard te vermijden. Als het toch voorvalt, brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte via mail en bieden we je een aantal verschillende opties aan.

Hoe wordt mijn bestelling geleverd?

Voor het verzenden van de artikelen werkt horlogedokter.be samen met Bpost.

Leveringstermijn:
België: 1 tot 3 werkdagen
Nederland: 3 tot 4 werkdagen
Als je meerdere artikelen hebt besteld, proberen we deze samen te leveren. De levertijd wordt dan gelijk aan die van het artikel met de langste levertermijn. Is jouw artikel toch niet op voorraad? Dan brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte.

Kan ik mijn bestelling opvolgen?

Nadat je een bestelling geplaatst hebt, ontvang je via e-mail een track&trace-code met bijbehorende uitleg. Daarmee kun je via het track&trace-systeem zien in welke status je bestelling zich bevindt.

Wat als ik niet thuis ben op het moment dat mijn pakketje wordt geleverd?

Als je op het moment van de levering niet aanwezig bent, zal de postbode een bericht achterlaten dat je het pakketje op het postkantoor kunt ophalen. Je bestelling blijft daar tot 3 weken lang liggen.

Is online kopen bij horlogedokter.be veilig?

horlogedokter.be heeft naast de webshop ook 1 échte winkel en veiligheid is daarbij erg belangrijk. Voor de betalingen werkt horlogedokter.be daarom samen met Mollie. Alle online aankopen vinden plaats in een gesloten beveiligingssysteem. Je identiteits- en bankgegevens worden daarbij steeds versleuteld bij verzending over het internet.

Bovendien kun je steeds terecht in de winkel voor eventuele vragen en is Dimitri, gediplomeerd horlogemaker steeds te bereiken via e-mail of telefoon.

Ik heb op de webshop een model gezien met korting. Geldt deze korting ook in de winkel?

De kortingen op de webshop zijn dezelfde als in de winkel. Zowel online en offline geniet je dus van dezelfde voordelen.

Ik ben niet volledig tevreden over het product en ik wil het terugsturen. Wat moet ik doen?

Als je niet helemaal tevreden bent over het artikel dat je bij ons bestelde, of als je een defect(*) hebt vastgesteld, kun je een beroep doen op het herroepingsrecht. Opgelet: de retourkosten zijn ten laste van de consument.

* Dit geldt enkel voor productiefouten. Als de schade te wijten is aan foutief gebruik van het juweel of het uurwerk, vervallen het herroepings- en omruilrecht.

Afzien van je aankoop kan tot 14 dagen na de leveringsdatum. En dat zonder boete of opgave van reden. Tijdens die bedenktijd ga je het best zorgvuldig om met je artikel en de verpakking. Het mag enkel gehanteerd en geïnspecteerd zijn zoals je dat in de winkel zou doen.

Dit herroepingsrecht is niet van toepassing op:

Producten die volgens de specificaties van de klant gemaakt zijn.
Producten die worden gemaakt of aangepast op basis van de individuele keuze of beslissing van de klant.
Producten die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
Hoe maak ik gebruik van mijn herroepingsrecht?

Als je een artikel wil terugzenden dat in aanmerking komt voor het herroepingsrecht, meld je dit binnen de bedenktijd van 14 dagen. Dat kan via het formulier of via een e-mail naar info@horlogedokter.be. Vermeld de volgende gegevens:

Het volgende tekstje:

Ik/wij (*) deel/delen hierbij mede dat ik/wij(*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen(*) (schrappen wat niet past)
Besteldatum en ontvangstdatum
Je naam en adres
Van zodra we je melding ontvangen hebben, krijg je een ontvangstbevestiging. Is je verzoek goedgekeurd? Zend je artikel dan binnen de 14 dagen na de melding terug (op jouw kosten) of breng het naar de winkel in Gistel.

Zorg ervoor dat alle toebehoren (verpakking, doos, echtheidscertificaat en waarborgbewijs) zo goed mogelijk in originele staat bij het product aanwezig zijn. Als het product teruggezonden is, betalen wij het verschuldigde bedrag terug.

Opgelet: bij aflevering heb je als klant de plicht om te onderzoeken of je artikelen aan de overeenkomst beantwoorden. Eventuele schade, gebreken en afwijking moet je binnen de 14 dagen na ontvangst melden.

Kan ik mijn aangekocht artikel omruilen?

Als het artikel dat je hebt gekocht niet volledig aan je verwachtingen voldoet, kun je het omruilen of retourneren. Retourkosten zijn echter ten laste van de klant.

Hoe kan ik een artikel ruilen of retourneren?

Uiterlijk binnen de 14 dagen na ontvangst, moet je jouw artikel aanmelden voor omruiling. Dat kan via het formulier (duid omruiling aan) of via een e-mail naar info@horlogedokter.be. Vermeld de volgende gegevens:

De volgende tekst:
Ik/wij (*) deel/delen hierbij mede dat ik/wij(*) het bestelde en geleverde product willen omruilen/retourneren(*) voor een ander artikel of voor hetzelfde artikel(*) (schrappen wat niet past)
Het referentienummer van het nieuwe artikel dat je wil bestellen
Besteldatum en ontvangstdatum
Je naam en adres
Als je verzoek voldoet aan de voorwaarden voor omruilrecht, ontvang je een bevestiging met het adres waarnaar je je bestelling kunt terugzenden. Dat moet binnen de 14 dagen na de ontvangst van je artikelen gebeuren. Je kunt het product dat je wil omruilen ook binnenbrengen in de winkel te Gistel.

Zodra we je retourzending hebben ontvangen, krijg je een bevestiging per e-mail. Daarin vind je het openstaande orderbedrag en alle details van de nieuwe bestelling.

Welke voorwaarden moeten ingevuld zijn om te mogen omruilen/retourneren?

Het artikel moet in originele staat van verzending zijn.
De koopwaar mag niet gebruikt of beschadigd zijn.
De koopwaar moet voorzien zijn van de aangehechte labels.
De koopwaar moet geretourneerd worden in originele verpakking.
Als het product niet voldoet aan deze voorwaarden of niet binnen de gestelde tijd van 14 dagen is aangemeld, kan je verzoek tot omruilen of retourneren niet worden aanvaard.

Opgelet: bij aflevering heb je als klant de plicht om te onderzoeken of je artikelen aan de overeenkomst beantwoorden. Eventuele schade, gebreken en afwijking moet je binnen de 14 dagen na ontvangt melden.

Artikelen die zijn uitgesloten van omruiling

Artikelen op maat zoals het inkorten van de horlogeband en gepersonaliseerde artikelen. Goederen waarvan het zegel of prijslabel werd weggehaald of beschadigd

Hoelang heb ik garantie op mijn aangekochte artikel?

Bij horlogedokter.be kun je steeds rekenen op internationale garantie van de fabrikant. Hier vind je alle informatie.

Horloges

Elk horloge heeft een garantieperiode van minstens 2 jaar, die ingaat op de verkoopdatum. Afhankelijk van de leverancier, importeur of fabrikant kan de garantietermijn ook langer zijn. Voor jouw winkelcomfort is de garantieperiode bij elk artikel vermeld onder productspecificaties.

De garantie wordt voorzien door de fabrikant en dekt fabricagefouten en verborgen gebreken. Het is dan ook de fabrikant die beslist of een uurwerk onder waarborg valt, en niet horlogedokter.be. De band, kast, kroon en het glas vallen nooit onder garantie.

Herstellingen aan uurwerken in garantie worden door de fabrikant uitgevoerd. (Indien mogelijk door horlogedokter.be) Een uurwerk dat je wil laten herstellen, moet vergezeld zijn van een volledig ingevuld garantiebewijs. Heb je je uurwerk aangekocht bij horlogedokter.be? Dan is verzending naar de fabrikant en de bijbehorende administratie gratis. Breng je uurwerk binnen in de winkel te Gistel of verzend het (op eigen kosten) naar ons.

Wat moet ik doen als mijn horloge binnen de garantietermijn kapot gaat?

Als je aankoop tijdens de garantieperiode kapot gaat omwille van een fabrieksfout kan je contact opnemen met onze klantenservice (info@horlogedokter.be). Wij adviseren je graag over een eventuele reparatie of vervanging.

Als je binnen de 14 dagen na aankoop een defect ontdekt, kun je je horloge ook retourneren of omruilen.

Wat valt niet onder garantie?

Onderstaande lijst is niet limitatief:

Het glas (vb. glasbreuk, krassen, ...)
Het horlogebandje (vb. draagsporen, zweetsporen, ...)
De batterijen
De kroon/schroef (vb. afbreken, ...)
Kwijtraken of diefstal
Contact met chemische producten
Zelf opengemaakte uurwerken

Kan ik de horloges in het echt bekijken?

Ja. Je kunt steeds langskomen in de winkel te Gistel. Dimitri laat met veel plezier de volledige collectie aan je zien.

Zijn de producten van horlogedokter.be echt?

horlogedokter.be is een officiële verdeler van alle merken die verkocht worden. Alle producten zijn dus steeds 100 % authentiek. Bovendien kun je zeker zijn dat zij aan de hoge kwaliteitseisen voldoen, die Dimitri als gediplomeerd horlogemaker vooropstelt.

Ik heb een vraag, opmerking of klacht. Hoe contacteer ik jullie het best?

Je kunt horlogedokter.be altijd contacteren via e-mail (info@horlogedokter.be) of telefoon. Ook eventuele klachten kun je registreren via e-mail of ons formulier. Zo kunnen wij ze zo snel mogelijk behandelen en opvolgen. We streven steeds naar een efficiënte en realistische oplossing.

Klachten over een aankoop moeten binnen de 7 dagen, volledig en duidelijk omschreven, worden ingediend bij horlogedokter.be

Wat moet je vermelden in je e-mail / formulier?

Naam
Adres
Besteldatum
Ontvangstdatum
Reden van de klacht
Ingediende klachten worden binnen de 14 dagen (gerekend vanaf de datum van ontvangst) beantwoord. Vraagt een klacht een langere verwerkingstijd? Dan houden wij je binnen die periode op de hoogte met een bericht van ontvangst en een indicatietijd voor een uitvoeriger antwoord. Via e-mail delen we je de verdere afwikkeling en het resultaat van de klacht mee.

Waarom tikt mijn uurwerk per 3 seconden?

Dit betekent dat de batterij bijna ten einde is en vervangen moet worden. Dit noemt men ook wel 'end of life'.

U vindt uw vraag hier niet terug?

Geen nood. Stel uw vraag per mail via info@horlogedokter.be of telefonisch op het nummer 0478 59 30 60